Teus Nobel Quintet, zaterdag 15 oktober 2016 in Paradox, Tilburg
‘Social Music’ verwijst naar een legendarische uitspraak van Miles Davis en is tevens de titel van de nieuwe cd van het Teus Nobel. In Nobels trompetspel vind je soms herkenning van Davis’ nalatenschap en bij het componeren zal hij zeker geïnspireerd zijn door het jazzicoon. En ik zou haast zeggen, hoe kan het anders – of: wie niet? Uitstekende inspiratiebron toch? Immers, Miles Davis was degene die in dat bewuste interview zei: “Take what you want and leave what you don’t like.” Hoe universeel is dat?
Teus Nobel heeft dit goed begrepen en maakte er samen met zijn kwintet iets heel eigens van. Overigens is ‘Social Music’ ontstaan uit een samenwerking tussen Nobel en producer/componist/gitarist Merlijn Verboom. Gaandeweg verzamelden ze muzikanten om zich heen die het project konden vervolmaken. Waar ze vervolgens heel goed in geslaagd zijn. Het swingt en prikkelt, maar streelt en ontroert in de meer beschouwende momenten.
Nobel blaast prachtige solo’s. Gedempt, ongedempt, zoete melancholie op de flugelhorn. De veelzijdige toetsenspeler Alexander van Popta speelt gepassioneerd en sluit uitstekend aan bij de stijl die ‘Social Music’ uitademt; helder en verfrissend. Door gebruik van de nodige elektronische effecten kun je daar beeldend en eigentijds aan toevoegen. Het is een energieke gebeurtenis, dit concert, waar geen sprake is van overdaad. Lekker rauw soms, door stevig gitaarwerk van Verboom of opzwepende ritmes in de basis met bassist Jeroen Vierdag en drummer Yoran Vroom. Heel afwisselend. Al met al een avond waar veel moois te zien en te horen viel. Heel sociaal dus.